Skip to content

Ar motorolleri pa Bali salu, Indonēzijā: Padomi + Latvieši ceļotāju pieredzes stāsti

Šajā lapā ir atsauces uz mūsu sadarbības partneriem. Ja pēc nospiešanas uz kādas no saitēm tu veiksi pirkumu, mēs, iespējams, nopelnīsim komisiju.


Vai pārvietošanās ar motorolleri pa Bali salu ir tāda kā augstāk redzamajā fotogrāfijā? Teiksim tā… ne vienmēr viss ir tik skaisti, zaļi un mierīgi. Taču tai pat laikā motorolleris ir pats populārākais transporta līdzeklis Bali salā, un pelnīti. Jo ar motorolleri var nokļūt visur, pārvietošanās bieži vien sanāk ātrāka nekā ar auto un tas ir ļoti lēti.

Ja pirms tam neesi bijis Āzijā un neesi pārvietojies Āzijas satiksmē, Bali nav labākā vieta, kur sākt no nulles. Ja ir tāda iespēja, iesaku patrenēties braukšanu ar motorolleri pirms ceļojuma uz Bali. Satiksme šajā salā ir patiešām intensīva, bet ceļi – šauri.

Un, kā Una ir teikusi, mēs (mēs – satiksmes dalībniekie; pēc nobrauktiem tūkstošiem kilometru es sevi pieskaitu šajā grupā) Indonēzijā braucam savādāk nekā citur. Blīvāk. Mēs vienmēr aizpildām visu ceļu. Kas, lai gan var no malas izskatīties haotiski, patiesībā ir gana organizēti. Un, kad ceļš ir aizpildīts, un nav iespēju braukt pa ceļa malu, mēs bieži uzsākam jaunu braukšanas joslu pa blakus esošo trotuāru. Tā te notiek.

Atceries, ka Latvijas tiesības Bali neder. Un arī nelaimes gadījumā ļoti iespējams, ka apdrošināšana nepalīdzēs. Tāpēc, ka būsi pārvietojies bez attiecīgajā valstī derīgas vadītāja apliecības.

Plāno ceļojumu uz Bali? Te ir mani ieteikumi tev, ja plāno pārvietoties ar motorolleri pa Bali salu.

Padomi tie, kas pārvietosies ar motorolleri pa Bali salu

1. Ja šī ir pirmā reize Āzijas satiksmē, esi dubulti uzmanīgs

Lauku ceļš - Ar motorolleri pa Bali salu

Jo satiksme Bali bieži vien ir intensīva, bet ceļi pārsvarā šauri.

Braukšana pa pretējo joslu, lai arī nav ļoti izplatīta, taču notiek.

Apdzīšana notiek pa abām pusēm. Un tas, cik tuvu viens otram atrodas satiksmes dalībnieki sākotnēji var likt justies neomulīgi. Piemēram, tas autobuss, kura vadītājs pēkšņi nolemj apdzīt visus motorolleru vadītājus, lai gan itkā jau nav kur un kā.

Ielu apgaismojums pārsvarā ir slikts vai tāda nav vispār. Cilvēki pārvietojas pa ceļiem, jo trotuāru pilsētu nomalēs nav. Tāpat tas notiek arī pilsētās. Un, jā, daļai motorolleru nav gaismu, kas arī nav nekas nepierasts vai savāds. Tā te vienkārši ir. Pievērs tam uzmanību, kad īrēsi savu braucamo!

2. Vienmēr brauc ar ķiveri un uzmanīgi seko līdzi ceļam

Kalnu ceļš - Ar motorolleri pa Bali salu

Jo ceļi, lai arī pārsvarā patiešām neslikti, ir ar bedrēm. Reizēm ar ļoti lielām bedrēm. Un bedre var būt arī uz ļoti labas kvalitātes ceļa, kur nekas par to neliecina.

3. Bali satiksme notiek pa kreiso ceļa pusi

Ceļš ar skatu uz Agung vulkānu - Ar motorolleri pa Bali salu

Neaizmirsti to!

4. Dienas otrajā pusē izvairies no Kutas, Denpasāras un lidostas apkārtnes

Satiksme Kutas tuvumā, Bali salā - Ar motorolleri pa Bali salu

Jo tad satiksme tur ir šāda.

Lai gan pilnīgi mierīga tur tā nekad nav. Arī ne dienas vidū un ne pēc 22 vakarā. Ceļš tur ir plats un lielākoties ļoti labs, taču braucēju arī tur ir ĻOTI daudz. Dienas aktīvākajā laikā tas nozīmē, ka arī ar motorolleri, braucot arī pa trotuāriem (tā kā visi), spraucoties cauri mašīnām, reizēm atlokot spoguļus, tu tik un tā pārvietosies ne ātrāk kā uz 10 kilometriem stundā.

5. Ņem vērā, ka tas pats mēdz notikt arī Ubudā un tās apkārtnē

Motorolleri Ubudā - Ar motorolleri pa Bali salu

Vienkārši iedomājies visus šos malā stāvošos motorollerus, piedaloties satiksmē. Pieliec vēl klāt milzīgos autobusus un kravas mašīnas. Un tagad iedomājies to visu uz šaura un nereti līkumota un kalnaina 2 joslu ceļa. Tāda izskatās satiksme Ubudā un Ubudas apkārtnē vismaz dažas reizes dienā.

Kilometriem gari sastrēgumi, kuros motorolleri, braucot ātri (pa nomalēm un spraucoties gar mašīnām) tik un tā brauc uz aptuveni 10 kilometriem stundā.

Tomēr, ja ir izvēle, es vienmēr izvēlētos braukt Ubudā un tās apkārtnē. Jo tas ir vienkāršāk un arī daudz drošāk.

Atšķirībā no lielceļa Kutas un Denpasāras apkārtnē te viss notiek vienmērīgi lēni. Nav nemitīga pārslēgšanās starp braukšanu ātri (60 – 80 km/h) un pavisam lēnu spraukšanos pa pašu ceļa malu.

6. Nekad kabatā neturi vairāk nekā 300 000 rūpijas

Braucot pa lauku ceļu Ubudas tuvumā - Ar motorolleri pa Bali salu

Jo vienmēr ir iespēja, ka tevi apturēs ceļu policija.

Un viņus visdrīzāk interesēs tikai viena lieta. Vai tev ir starptautiskā braukšanas atļauja (International Driving Permit). Mums, latviešiem, tādu šobrīd nav iespējams iegūt. Un, lai vai ko teiktu CSDD, policistiem Bali interesē tieši konkrētais dokuments nevis Latvijā iegūstamais tulkojums. Mūsu gadījumā mums arī tika rādīti paraugi, kā tas izskatās un ka vajadzīgs ir tiešis šis dokuments, kurš saucas tieši šādi.

Nākamais, kas viņiem interesēs – kukulis.

Visdrīzāk tev par to pastāstīs, kā par iespēju, kā paātrināt soda apmaksu. Jo citādi, kā teiks policists, tavs motorolleris tiks atņemts un tev būs jāiet uz galveno policijas iecirkni Denpasārā, lai veiktu soda apmaksu un saņemtu atpakaļ savu braucamo.

To pašu esam pieredzējuši paši un par to pašu ļoti daudz ir lasīts ceļotāju forumos internetā, arī Latvieši Ceļo.

Savukārt, šī summa – ko samaksājot tu vari turpināt braukšanu – šobrīd nereti sākas no 1 000 000 rūpijām jeb aptuveni 60 EUR.

Es esmu cilvēks, kuram nepatīk kaulēties. Jo īpaši ar policistu. Taču esošā pieredze un lasītais ir licis saprast, ka šī summa ir daudz par daudz. Lai izvairītos no kaulēšanās, turi kabatā ne vairāk kā 100 000 – 300 000 (atkarībā no savām sajūtām), un saki policistam, ka vairāk tev nav. Ja nu kas, rezervei atstāj kaut kur paslēptu naudu savām vajadzībām. Piemēram, benzīnam. Lai nepaliktu uz ceļa un bez iespējām tikt atpakaļ uz viesnīcu salas otrā malā.

Vēl viena iespēja ir iegūt Indonēzijas vadītāja apliecību.


Kā iegūt Indonēzijas vadītāja apliecību? Lai iegūtu Indonēzijas vadītāja apliecību, tev, ņemot līdzi savu Latvijas vadītāja apliecību, pasi un pases kopiju, 100 000 Indonēzijas rūpijas (aptuveni 6 EUR), jāiet uz policijas iecirkni Denpasārā, Bali galvaspilsētā. Adrese: Jalan Gunung Sanghyang No.110, Denpasar, Bali 80225.

Tur tev būs jāaizpilda teorētiskais tests un jāveic braukšanas tests. Tā kā tests ir tikai indonēziešu valodā, ņem vērā, ka būs jārīkojas ļoti ātri (tulkojot jautājumus un atbildes ar Google Translate vai kā citādi). Vadītāja apliecības derīguma termiņš – 5 gadi.

Šāda bija Kristapa Pētermaņa pieredze 2018. gada pavasarī (What Have We Done Today).

Kā var secināt no internetā pieejamās informācijas, citi ir maksājuši vairāk, arī 10 – 15 reizes vairāk. Un arī process ne visiem ir bijis tieši šāds.


Latviešu ceļotāju pieredze Bali

“Latvieši Ceļo” lasītājas Baibas pieredze un komentārs:

Braukājamies pa Bali jau 4 mēnešus (2018. gada sākums).

Par satiksmi:

Balinēzieši motorolleri sāk vadīt jau no ~10 g.v., bet, neraugoties uz viņu lielo pieredzi un pārliecināto braukšanas stilu, mani joprojām šokē manevri uz ielas – apdzīšana dažkārt notiek 3 kārtās (ir apdzinēji, apdzinēju apdzinēji un uz platākām ielām arī apdzinēju apdzinēju apdzinēji 😀 ). Satiksme ir blīva – ir jāseko līdzi ne tikai jau minētajiem apdzinējiem, bērniem, suņiem un kaķiem ielu malās, bet jārēķinās, ka no šķērsielām daži vietējie mēdz izripināties, pat ne reizi nepaskatoties.

Kā precīzi raksturoja viens austrālis – Austrālijā brauc agresīvi un mēdz izrādīt dusmas, ja kaut kas ne tā, Bali visi ir priecīgi, smaidīgi…un brauc agresīvi 😀

Taču motorolleris noteikti te ir piemērotākais pārvietošanās veids – sastrēgumos tiešām var tikt daaaudz raitāk uz priekšu, var nonākt jebkur (tas attiecas gan uz tālākiem attālumiem, gan tuvākiem, jo ar kājām bieži vien ir bīstamāk doties – bieži vien nav ietvju).

Par policiju un negadījumiem:

Ar policiju mums brīnumainā kārtā nav nācies sastapties, bet negadījumā gan iekļuvām.

Par laimi, bija mazs ātrums (gandrīz stāvošs, jo griezāmies šķērsielā), traumas nelielas – ar vietējo-autovadītāju (kurš bija vainīgs un pats to atzina) vienojāmies tāpat, bez policijas (policija ņem maksu par negadījumu izskatīšanu, mums savukārt nav slavenās IDP, jo Latvijā nemaz nevar dabūt. Protams, tiesības tāpat ir derīgas, bet ar policiju viss būtu ilgāk) – atmaksāja ārstēšanās izdevumus un sedza pusi no motorollera remonta (Scoopy aizmugure nav dārga, galvenais esot nesist priekšu). Pasēdējām kafejnīcā, papļāpājām un salīgām mieru.

“Latvieši Ceļo” lasītāja Ulda pieredze un komentārs:

Bijām 6 cilvēku grupiņa 2017. gada oktobrī 18 dienas Bali. Katrs īrējām savu rolleri. Visiem bija B kategorijas tiesības Latvijā un viens no mums nopirka IDP. Kopā pievarējām ap 1500 km (kādus 1000 km Bali, 500km Lombok).

Par satiksmi:

Sākumā liekas reāls “kosmoss” – 2-4 rolleri vienā braukšanas joslā. Brauc pāri pa sarkano, kaut gan redz, ka pa “zaļo” joslu jau sākas kustība. Plus blakus stāv policija, bet tas neattur pārbraukt pa sarkano.

Tā kā ir daudz cilvēki uz mazu platību (dzīvo 20x blīvāk nekā Latvijā), tad nevar arī iztikt bez korķiem, bet rollerus šie korķi mazāk ietekmē – gandrīz vienmēr ir vieta starp auto un ietvi, kur ar rolleri visiem paslīdēt garām. Ja nav – var arī braukt pa ietvi un nevienam tas nebūs kaut kas jauns.

Bet pēc pāris dienām jau sākām saprast satiksmi un to var definēt kā “kontrolēts haoss”. Vietējie šķietami brauc randomā, bet tomēr viņiem ir kaut kādi nerakstīti likumi, kuriem visi satiksmē arī seko. Izprotot šos noteikumus jau sākām močīt kā vietējie, brīžiem pat drošāk.

Neredzēju nevienu avāriju.

Par policiju:

Mani apturēja vienīgo. Policista uzmanību pievērsu ar samērā agresīvu apdzīšanu un iedrošināju tikt apturēts – jo esmu tūrists.

Apturēja ne ielas malā, bet noveda nost no ielas, aiz mājas “stūra stūriem”. Skaidrs, ka centīsies atrast kaut ko, ko “daru nepareizi”, lai varētu no manis prasīt kukuli, ja nevēlos doties uz iecirkni un tērēt savu laiku.

Prasīja, lai parādu IDP (International driving permit). Man nebija. Bet “izšļūcu”, blefojot, ka man ir, bet bagāžas nodalījumā, kurš ir zem sēdekļa un pa virsu sēdeklim – stingri piestiprināta lielā 65L soma. Tātad, lai atvērtu bagāžas nodalījumu – man jāņem nost soma, kuru stiprina entie stiprinājumi. Biju pietiekami pārliecinošs savā blefošanā, ka noticēja un palaida.

Esi bijis Bali un pārvietojies ar motorolleri pa Bali salu? Kā bija? Vai tev ir bijusi pieredze ar Bali ceļu policiju?

4 thoughts on “Ar motorolleri pa Bali salu, Indonēzijā: Padomi + Latvieši ceļotāju pieredzes stāsti”

  1. Čau, Kaspar! Par tām tiesībām un teorijas eksāmenu – ar tulkošanu neies cauri! 15 min laika 30 jautājumi, katrs 2+ teikumi un opcijas A-D arī teikuma garumā, pil īgi neiespējami! Pamēginājām 1x zinot visu processu no A līdz Z un tāpat tālāk par 15 jautājumiem netikām. Par mūsu apnēmību vismaz gardi pasmējās. Starpcitu, tiesības legālajā veidā maksā 25000 IRD par medicīnisko 5 min jautājums, un tests par brīvu, ja nenoliec. Ja noliec 150 000 IDR. Bet vieglāk aiziet uz iecirkni un vienkārši “nopirkt” zem galda tiesības no kāda draudzīga policista par 400 000 IDR 30 min laikā bez problēmām!

    1. Ā jā, un liekot rollera tiesības oficiālajā celjā braukšanas tests nav obligāts, tikai automašīnas tiesībām. Par kukuļiem runājot, ja aptur bez tiesībām, tad jāsamaksā smaidīgi maksimums 70 000 IDR, un liks mierā. Neatlaidīgi policisti no tūristiem, kas nezin, dabū līdz 500 000 IDR , katru reizi. Rolleri viņi atņemt nevar ja tev ir rollera dokumenti, kam jābūt vienmēr kad īrē. Tikai ja nebūtu dokumenti, pastāvētu konfiskācijas iespēja jo varētu tikt uzskatīts par zagtu braucamrīku. Viņiem nav tiesību paturēt nevienus personīgos dokumentus etc. Tikai uzaicināt uz pilnās soda summas apmaksu iecirknī, kas tāpat nekad nenotiek. Jebkurā gadījumā, galvenais nebaidīties, jo korumpētajiem policistiem reālistiski nav nekādas likumiskas varas pār tevi, ja negribi maksāt uz vietas.

      1. Acīmredzot atkarīgs no tā kā paveicas – šis mans komentārs ir no citu latviešu pieredzes, kas pirms dažām nedēļām nokārtoja vadītāja apliecību Bali. Ar Google Translate un piedaloties braukšanas testā.

      2. Un, jā, ar cenām arī ir “interesanti”. Atkarīgs no tā, kas kārto? Latvieties vai piemēram brits? Varbūt.

        Pagaidām atstāšu informāciju par 1 000 000. Labāk rēķināties ar lielāku summu, ja patiesībā ir mazāka.

        Paldies par komentāru! Un par dalīšanos ar pieredzi par kukuļa lielumu.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *